Zalety silników wysokoprężnych

Najlepsze niusy w Sieci

Zalety silników wysokoprężnych

silnik

Pod koniec XIX wieku niemiecki inżynier Rudolf Diesel skonstruował silnik, który miał trochę inną konstrukcję i zasadę działania od dotychczas stosowanych. W 1903 roku po raz pierwszy zastosowano silnik wysokoprężny jego autorstwa do napędu statków, co dało początek powolnego wypierania napędu barowego. Dziś silnik Diesla jest znany wszystkim miłośnikom motoryzacji i jest alternatywą dla silnika benzynowego. Jakie zalety posiada silnik wysokoprężny? Przeczytacie o tym w poniższym artykule.

Silnik na dłuższe trasy

Silniki Diesla, zwane również wysokoprężnymi, różnią się od silników benzynowych przede wszystkim ceną. Są one droższe, ale rekompensują tę cechę niższym spalaniem, dlatego w przypadku pokonywania na co dzień większych odległości, zakup tego rodzaju silnika będzie trafiony i ekonomicznie uzasadniony. Nie wszystkie elementy samochodu są jednak idealne. Obecnie silniki wysokoprężne wyposażone są m.in. w turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa, dwumasowe koło zamachowe oraz filtr cząstek stałych, co spowodowało, że swoją dynamiką i kulturą pracy upodobniły się do silników benzynowych, ale spadła ich trwałość. Odbija się to na kosztach eksploatacji silników wysokoprężnych, takich jak: przeglądy okresowe lub naprawa samego silnika lub jego osprzętu.

Pozostałe cechy silnika wysokoprężnego

Pomimo faktu, że Silnik Diesla, jak każdy inny, może w dowolnej chwili ulec awarii, nie należy załamywać rąk. Oprócz niższego zużycia paliwa na dłuższych trasach silniki wysokoprężne posiadają potężny moment obrotowy na niskich obrotach, zwłaszcza jeżeli wyposażone są w sprężarkę o zmiennej geometrii kierownic, dzięki czemu do ruszenia z miejsca nie trzeba używać wysokich obrotów. Jest to istotna informacja dla kierowców posiadających mniej przejechanych kilometrów oraz przy jeździe z załadunkiem lub w autach terenowych. Należy też pamiętać, że silniki wysokoprężne niezbyt nadają się do gwałtownej zmiany biegów i lepiej w ich przypadku sprawdza się hamowanie za pomocą silnika.

Aby wydłużyć żywotność silnika wysokoprężnego, należy pamiętać o wymianie oleju napędowego co kilkanaście przebytych kilometrów. Warto przy tej okazji wspomnieć, że olej jest trudnopalny w przeciwieństwie do benzyny, której wyciek może z łatwością spowodować pożar – zauważa specjalista z firmy Taurus, która od ponad 20 lat dostarcza najwyższej jakości łodzie oraz silniki zaburtowe, na gaz, silniki elektryczne oraz spalin.