Hydrauliczne sprzęgło – działanie i objawy zużycia

Najlepsze niusy w Sieci

Hydrauliczne sprzęgło – działanie i objawy zużycia

sprzeglo

Sprzęgło samochodowe składa się z elementów wewnętrznych, takich jak koło dwumasowe, docisk, tarcza czy łożysko oporowe, jak również z osprzętu zewnętrznego, który służy do sterowania nim. Zasadniczo wyróżnia się tutaj dwa typy mechanizmów sterujących. Klasyczny, montowany w starszych samochodach, to sterowanie za pomocą zwykłej linki. Tutaj gdy coś się zepsuje, to najczęściej jest to sama linka, która po prostu pęka. Wtedy pedał sprzęgła „zostaje w podłodze”, a my praktycznie tracimy możliwość dalszej jazdy. W nowszych autach stosuje się już hydrauliczne sterowanie, a tutaj zestaw usterek bywa niestety o wiele bardziej bogaty.

Hydrauliczne sterowanie w działaniu

Zestaw przenoszący siłę z pedału sprzęgła na łożysko oporowe, w przypadku sprzęgła hydraulicznego, różni się diametralnie od tego, co możemy znaleźć przy sprzęgle na linkę. Mamy tutaj kilka zasadniczych elementów, które współgrając ze sobą pozwalają na komfortową jazdę, ruszanie i zmianę przełożeń. Pedał sprzęgła połączony jest ze specjalną pompą, która tłoczy płyn hydrauliczny w momencie, gdy pedał zostaje wciśnięty. Działa to bardzo podobnie do pompy hamulcowej, która zaczyna wtłaczać płyn do obwodów w miarę jak naciskamy coraz mocniej na pedał hamulca. Często też płyn w układzie hydraulicznym sprzęgła jest dokładnie tym samym, który mamy w zbiorniczku od pompy hamulcowej. Bywa też, że występuje tylko jeden zbiorniczek na oba te układy. Za pompą mamy krótki przewód, na którego drugim końcu jest siłownik sprzęgła. Jest to element bardzo ważny, ponieważ to on przyjmuje na siebie ciśnienie płynu, które wytworzymy naciskając pedał i zamienia je na ruch mechaniczny, poruszając w ten sposób łapą sprzęgła i łożyskiem oporowym.

Najczęstsze usterki hydrauliki

Jak wspomnieliśmy na początku, paleta usterek w przypadku sprzęgła sterowanego hydraulicznie może być znacznie większa niż przy sprzęgle na linkę. Czasami też jednoznaczna diagnoza bywa trudna do postawienia. Najbardziej oczywistym efektem zerwania się linki jest wpadnięcie pedału w podłogę. Taki efekt może wystąpić również wtedy, gdy w naszym aucie mamy hydraulikę. Winna może tu być zarówno pompa, jak i siłownik sprzęgła. Ale dochodzą też inne możliwości, na przykład uszkodził się przewód łączący te elementy i cały płyn wyciekł. Inną popularną usterką jest szarpanie, lub niecałkowite rozłączanie sprzęgła. Tutaj winne może być powietrze w układzie. Płyn nie jest ściśliwy, przenosi więc całą siłę na „drugą stronę” układu. Tymczasem powietrze zostaje po prostu sprężone i wszystko przestaje działać prawidłowo. Wtedy wystarczy po prostu odpowietrzenie. Jeśli jednak to nic nie da, a płynu mamy pod dostatkiem, to niestety jakiś element nam się zużył.

Wymiana pompy i siłownika sprzęgła

W momencie gdy przychodzi do przeprowadzenia naprawy, polegającej na wymianie jakichś elementów hydraulicznego układu sterowania, trzeba podjąć męską decyzję. Albo oszczędzamy i wymieniamy po trochu, albo wykładamy pieniądze na stół i robimy wszystko za jednym razem. W tym drugim przypadku mamy spokój na lata, w przypadku częściowej naprawy problem może powrócić już za kilka tysięcy kilometrów. Na szczęście zarówno nowa pompa jak i siłownik sprzęgła nie kosztują majątku, aczkolwiek w przypadku pewnych aut cena idzie w górę, zwłaszcza jeśli mówimy o markach powszechnie uznawanych za luksusowe. Cenę części możemy obniżyć kupując wszystko przez internet, w takich sklepach jak chociażby sprzegla24.pl. Pozostaje jeszcze kwestia robocizny. Jeżeli mamy nieco wprawy, a nasze auto nie wymaga demontażu silnika bądź skrzyni biegów do przeprowadzenia tej operacji, możemy pokusić się by zrobić to samodzielnie. W innym przypadku poszukajmy warsztatu o dobrej renomie.

Hydrauliczne sprzęgła, a właściwie ten sposób sterowania nimi, daje nam pewne niezaprzeczalne zalety. Pedał chodzi o wiele lżej i płynniej niż w autach, które mają sprzęgło na linkę, a także jest nieco mniejsza szansa, że w przypadku krytycznego zużycia po prostu nagle pedał wpadnie nam w podłogę i zostaniemy gdzieś na poboczu drogi. Zużycie elementów hydraulicznych postępuje bardziej stopniowo, dlatego jeśli zauważymy, że ze sprzęgło nie chodzi już tak precyzyjnie i dobrze jak kiedyś, zajmijmy się tą sprawą. Warto również przynajmniej raz na kilka lat wymienić płyn w układzie. Zawsze przedłuży to nieco żywotność wszystkich jego elementów.