Czy system może sprzedawać lepiej niż człowiek?

Najlepsze niusy w Sieci

Czy system może sprzedawać lepiej niż człowiek?

system

Machine Learning i Sztuczna Inteligencja są obszarami o ogromnym potencjale rozwoju. Najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie sprawiają, że entuzjaści nowoczesnych technologii otwarcie głoszą rozpoczęcie ery zastępowania człowieka przez inteligentne maszyny.

Pojawia się także wiele głosów sceptycznych. Wprawdzie nikt nie neguje gigantyczny krok w przód, który miał miejsce w ostatnich latach, ale wielu ekspertów przekonuje, że maszyny będą mogły zastąpić człowieka wyłącznie w obsłudze prostych i powtarzających się zadań. Do takich zadań nie jest zaliczana sprzedaż. Ale czy takie twierdzenie na pewno jest prawdziwe?

Machine Learning w sprzedaży

Ludzkość przez tysiące lat rozwijała umiejętności sprzedażowe i naprawdę trudno sobie wyobrazić, że akurat w tej dziedzinie człowiek mógłby zostać zastąpiony przez maszynę lub aplikację. Umiejętność radzenia sobie z różnorodnymi obiekcjami klientów wymaga przecież nie tylko ogromnej wiedzy, ale zbudowania przekazu odpowiadającego potrzebom i oczekiwaniom konkretnego klienta. Systemy działające w sposób szablonowy, na pewno nie byłyby w stanie sprostać takim zadaniom.

Jednak dzięki rozwojowi Machine Learning możliwe jest budowanie systemów, które są w stanie radzić sobie w sytuacjach wyjątkowych. Analiza dużych ilości danych w czasie rzeczywistym i równie szybkie wyciąganie wniosków powoduje, że obsługa przypadków nowych i niestandardowych staje się coraz bardziej skuteczna. Niewykluczone, że w przyszłości możliwe będzie stworzenie takich doświadczeń sprzedażowych, dzięki którym sprzedaż wirtualna będzie przez klientów postrzegana na równi ze sprzedażą tradycyjną. A wirtualny sprzedawcy będą efektywnie sprzedawać produkty wymagające od nich najwyższego poziomu umiejętności sprzedażowych.

Ale to nie jedyny kierunek rozwoju inteligentnych systemów sprzedażowych. Drugim niezwykle ważnym obszarem jest cross-selling. Sugerowanie produktów lub usług, którymi może być zainteresowany konkretny klient, to już niezaprzeczalna zaleta e-commerce. Dzięki temu zakupy w Internecie stały przyjemniejsze i łatwiejsze. Ale najważniejszą korzyścią dla e-commerce jest fakt, że  trafne sugestie powodują wzrost chęci zakupowych. Dzięki temu klienci kupują więcej.

Duża przewaga największych graczy

Czy Machine Learning będzie domeną dużych graczy? Wszystko wskazuje, że tak właśnie będzie. Analiza pokazanych na rynku narzędzi jasno wskazuje, że to właśnie rynkowi potentaci są aktualnie głównymi beneficjentami rozwoju tego obszaru. Największe firmy od dawna pracują nad wdrożeniem inteligentnych technologii, która pozwoli na lepszą obsługę klienta i zwiększanie wyników.

Mniejsi gracze, korzystający z rozwiązań pudełkowych, muszą zastanowić się nad dostosowaniem swojej strategii do nowych trendów. W przeciwnym wypadku, dystans pomiędzy potentatami a resztą rynku będzie rósł. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest stawianie dedykowane systemy informatyczne, dostosowane do specyfiki prowadzonej działalności, bazy klientów i potencjału rynkowego. Systemy, które umożliwią dalszy rozwój sprzedaży i skuteczne konkurowanie na coraz bardziej wymagającym rynku.