5 sposobów, dzięki którym poprawisz efektywność pracy swojego zespołu

Najlepsze niusy w Sieci

5 sposobów, dzięki którym poprawisz efektywność pracy swojego zespołu

praca

Za sukcesem każdej firmy stoją wydajni pracownicy. Oprócz kompetencji i zaangażowania jednostki kluczem do realizacji nawet najtrudniejszych działań jest odpowiednio zmotywowany zespół. Natomiast na barkach managera spoczywa podnoszenie jego efektywności. Jak znaleźć złoty środek, który wpłynie na produktywność zespołu? Pomogą w tym zasady z pogranicza coachingu i psychologii sprzedaży.

Litry wypitej kawy i wody, nadgodziny, ściganie się z deadline’ami – znasz to doskonale, tak samo jak Twój zespół. Wizytówką sprawnie działającej organizacji bez względu na wielkość – czy będzie to mikroprzedsiębiorstwo, czy duża firma – są produktywni pracownicy. Zobacz, w jaki sposób podnieść wydajność swojego zespołu.

Jasno wytyczona ścieżka awansu, czyli wiem, kim będę w firmie za dwa lata

Jako manager lub team leader musisz wziąć pod uwagę to, że nie każdy pracownik od pierwszego dnia pobytu w firmie będzie miał przygotowany plan rozwoju. To od firmy zależy, czy otrzyma konkretne informacje – nie tylko o zakresie obowiązków, lecz także możliwościach awansu w przyszłości. Wiedza na temat tego, co można osiągnąć, jest dla wielu osób istotnym czynnikiem zwiększającym produktywność. Dlaczego? Świadomość, że organizacja otwiera przed pracownikiem określone drogi rozwoju kariery i podnoszenia umiejętności, wywiera istotny wpływ na jakość wykonywanych działań. Daje to poczucie bezpieczeństwa i buduje zaangażowanie, gdyż pracownik ma poczucie realnego wpływu na swoją drogą zawodową.

Samodzielność w działaniu, czyli odpowiedzialność jako sposób na zwiększenie efektywności

Znasz pewnie powiedzenie Alberta Einsteina: Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to właśnie robi? Co ma ono wspólnego z Twoim zespołem? Otóż managerowie i dyrektorzy zarządzający często nie pozwalają pracownikom na podejmowanie samodzielnych decyzji z obawy przed popełnieniem przez nich błędu. W ten sposób, owszem, unikają ryzyka, ale tym samym blokują również kreatywność zespołu i jego rozwój, ponieważ nie wierzą w potencjał swoich podwładnych. Samodzielność sprzyja podejmowaniu decyzji i poszukiwaniu nowych metod wykonywania zadań, jak również wyzwala poczucie odpowiedzialności, które motywuje do lepszej pracy.

Spotkania w firmie, czyli jak przy kawie skutecznie dzielić się informacjami

Spotkania firmowe traktujesz jako niepotrzebne przerwy w pracy biurowej? Wcale nie muszą być stratą czasu, lecz doskonałą okazją do przekazania pracownikom aktualnych informacji na temat realizowanych projektów, wyznaczania nowych celów oraz okazją do pochwał. Skuteczna motywacja to nie tylko gratyfikacja w postaci premii, lecz także pochwała – na osobności lub w obecności wszystkich członków zespołu. Ten drugi sposób jest efektywniejszy, ponieważ publiczne chwalenie buduje autorytet pracownika wśród pozostałych członków zespołu i podnosi jego samoocenę. Poza tym co lepiej sprzyja swobodnej atmosferze w miejscu pracy niż spotkanie przy kawie i ciastkach lub innych przekąskach? Pamiętaj też, że kawa jest jednym z najczęściej spożywanych napojów w miejscu pracy tuż po wodzie źródlanej z dystrybutora. Dzi ęki automatycznemu ekspresowi w biurze Twoi pracownicy przygotują ulubiony napój i przy okazji poprawią swoją koncentrację. Doceń takie spotkania oraz ich mniej formalny charakter, który sprzyja wzajemnemu poznaniu i lepszemu zrozumieniu potrzeb pracowników.

Konkrety, czyli więcej czasu na tłumaczenie to mniej czasu na wykonanie zadania

Zarządzasz projektem? Przekaż swojemu zespołowi dokładne wytyczne i komunikuj, które zadania powinny być wykonane jako pierwsze. Poświęć czas na wyjaśnienie wątpliwości i bądź cierpliwy, ponieważ zespół może na początku zadawać dużo pytań. W ten sposób lepiej zrozumie zadanie i wykona je szybko oraz poprawnie. Jeżeli komunikujesz jakąś decyzję, miej w świadomości to, że nie od razu wszyscy muszą się z nią zgodzić. Wyjaśnienie powodów współpracownikom pomoże uzyskać pełny kontekst sytuacji oraz ustalić ich własne miejsce w zespole. Dzięki temu zachowają motywację i zaangażowanie.

Szacunek i zaufanie, czyli zespół jako grupa przyjaciół realizujących wspólny cel

Jeżeli w Twoim zespole pracownicy sobie nie ufają, trudno będzie im osiągnąć sukces. Świadomość, że można liczyć na innych, zachęca do otwartości, dzielenia się pomysłami oraz emocjami. W ten sposób tworzą się silne więzi między członkami grupy, która zamiast szukać między sobą winnych błędów, stara się wspólnie znaleźć najlepsze rozwiązanie z każdej sytuacji.