10 typowych wyzwań w zarządzaniu projektami

Najlepsze niusy w Sieci

10 typowych wyzwań w zarządzaniu projektami

biznes

Jednym z najczęstszych problemów, przed którymi stają dziś firmy, jest skupienie wysiłków kierowniczych na realizacji poszczególnych projektów, ale nierozumienie ich wpływu na szerszy biznes. Rezultatem jest niższa wydajność i niższe zyski dla całej firmy. Typowymi wyzwaniami, z jakimi borykają się firmy, są:

1) Niewspółmierność między projektami a ich celami biznesowymi.

Celem projektu jest osiągnięcie co najmniej jednego celu biznesowego. Większość projektów rozpoczyna się w ścisłym dostosowaniu do tych celów, ale nieuchronnie pojawiają się luki. Realizacja dryfuje w złych kierunkach i cele biznesowe zostają zmodyfikowane. Bez przekierowania, projekty i produkty końcowe nie spełniają początkowych oczekiwań.

2) Opóźniające się projekty powodują spustoszenie, oddalając w przyszłość czas, w którym firma może zacząć uzyskiwać korzyści biznesowe.

3) Konflikty zależności.

Większość projektów jest ze sobą powiązana, dzieląc się ludźmi, sprzętem, zasobami i produktami. Zależności te oznaczają, że pojedyncze opóźnienie jednego projektu ma znaczny efekt w zakresie powiązanych projektów, powodując zakłócenia harmonogramów. Powoduje to konflikty zasobów, a nawet kosztowne nieprzewidziane działania, podejmowane w celu zminimalizowania strat.

4) Trudności w wykonaniu.

Problematyczny przebieg projektu to marnotrawstwo zasobów, czasu i możliwości. Odwraca on uwagę kierownictwa i utrudnia realizację projektu.

5) Pokrywające się i zbędne projekty są odpowiedzialne za znaczne niedoskonałości i marnotrawstwo budżetu, czasu i zasobów. W najgorszym wypadku podważają sobie nawzajem postępy i potencjalne korzyści. Nadprogramowe i powtarzające się projekty są również nieopłacalne – zwiększają koszty, wydłużają harmonogramy i podbierają zasoby z bardziej potrzebnych projektów.

6) Konflikty zasobów.

Firmy rzadko dysponują wystarczającymi zasobami, aby jednocześnie efektywnie pracować nad wszystkimi projektami. Projekty rywalizują ze sobą o zasoby, a ludzie często są przydzieleni do kilku projektów jednocześnie.

7) Niezrealizowana wartość biznesowa.

Projekt jest środkiem do celu. Ostatecznie każdy projekt generuje produkty, które firma wykorzystuje do uzyskania wartości biznesowej. Kiedy te materiały dostarczane są późno lub są niekompletne, traci na tym firma.

8) Rozproszone procesy decyzyjne.

Kierownictwo często nie jest w stanie uzyskać właściwych informacji we właściwym czasie, aby skutecznie zrozumieć obecną sytuację firmy w celu komunikowania niepożądanych niespodzianek.

9) Brak odpowiedzialności.

Brak ciągłego monitorowania i informowania o kamieniach milowych projektu w czasie rzeczywistym i wydajności budżetu, rozciąga odpowiedzialność projektu.

10) Rozdrobnienie procesów planowania i przetwarzania zasobów  powoduje niemożność systematycznego komunikowania i dostrojenia scenariuszy wielu projektów, co prowadzi do regularnych nieprzewidywalnych przeskoków i problemów.

Jeżeli Twoja firma również przechodzi pewne trudności związane z niekompetentnym zarządzaniem projektami, zwróć się o pomoc do specjalistów. Skontaktuj się z przedstawicielem firmy Am Biznes z Poznania i opowiedz o swoich wyzwaniach, a eksperci z różnych obszarów tematycznych pomogą Ci wdrożyć efektywny model zarządzania projektami. Zajrzyj na stronę internetową www.ambiznes.pl i zapoznaj się z aktualną ofertą.